Klantgerichtheid is jouw klanten het beste van jezelf geven
Onlangs hoorden we een gerenommeerde patissier vertellen wat hij doet voor klantgerichtheid:
“Elke avond start ik net als voor een examen: ik geef het beste van mezelf, zodat de klanten iedere morgen het beste krijgen, het meest verse, in een mooie vorm en met de beste ingrediënten gemaakt. Moet ik meer betalen voor bijvoorbeeld noten die de kwaliteit hebben die ik wil, dan geef ik dat er ook voor uit.”
Deze hardwerkende ondernemer weet dus duidelijk waarom hij uit zijn bed komt.
Tijd maken voor klantgerichtheid
Als wij vragen aan onze klanten waarom zij uit hun bed komen dan krijgen we soms verbaasde reacties. Zo van “Allez, dat weet je toch… om te ondernemen?” Ondernemen is de dag va vandaag zó complex geworden dat je er meer dan een full time tijd voor nodig hebt!
Dan kan je toch niet alles in je eentje goed en volledig afwerken én zorgen dat je klantgericht bent en blijft?
Als de patissier zich met hart en ziel en lijf inzet om het allerbeste te maken, wanneer moet al de rest er nog bij?
Meestal horen we dat ondernemers geen zin, energie en tijd meer over hebben om die interne werking er ‘ook’ nog bij te nemen. Met andere woorden, geen tijd en energie voor de belangrijke:
– Communicatie met jouw medewerkers zodat ze zich top voelen.
– Feedbackgesprekken om hen nog beter te laten presteren.
– Vergaderingen waardoor er duidelijkheid ontstaat.
– Opleiding in klantgerichtheid.
– Het opstellen van protocollen zodat alles feilloos verloopt.
– …
Als je jou niet kunt focussen op bovenstaande punten, dan gaat het ernstig rommelen intern. En dat geeft een rechtstreekse doorslag naar de ervaring die jouw klanten bij je hebben.
Breng orde in de drukte
Het goede nieuws is dat wij bij Pivota jou daarbij kunnen helpen. Daarvoor zijn we coach.
Systematiek, regelmaat, vereenvoudiging, opvolging, je kunt het samen met ons allemaal bekomen, daar werken we samen aan.
De tijd van partnerships is aangebroken, ook voor KMO bedrijven. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen toch? Geef iemand van ons team een telefoontje en we bekijken samen hoe wij jouw partner zouden kunnen zijn voor klantgericht leiderschap. Wacht er niet mee, de tijd gaat snel, en klanten vinden sneller alternatieven dan vroeger.