Het verhaal gaat dat er op Kansai Airport in Tokyo vliegbanen zijn, waar werknemers zwaaien en buigen naar de vliegtuigen die vertrekken…
- Verhaal of werkelijkheid?
- Is het belangrijk dit te weten?
Neen, het gaat om wat er achter zit : In de Japanse levensfilosofie zit een kernbegrip: “Omotenashi”. Ons uniek framework die we gebruiken tijdens onze trajecten rond o.a. klantvriendelijkheid is daarrond opgebouwd.
Voor zover er een vertaling voor bestaat: “beyond customers’ experience” of “een klantenbeleving ver boven de verwachtingen.”
De kritische lezer kan nu natuurlijk opmerken : “Dit is Japan, niet België of Vlaanderen.
Terecht. En ook al heb ik daar mijn roots, een copy-paste van gedachtengoed of werkmethodes werkt, maar énkel mits het nodige maatwerk. Dat merk je in ons uniek framework die we gebruiken tijdens onze trajecten rond o.a. klantvriendelijkheid en teamsterkte. Ook hier gaat het om het distilleren van de essentie: Wat kunnen wij hiervan inzetten om onze bedrijven te laten bloeien en groeien?
Immers: Geen klanten, geen business !!!
Of positief geformuleerd : hoe meer tevreden klanten, hoe meer business, hoe gezonder jouw onderneming!!!
- Als bijvoorbeeld de manager van een hotel zijn vermoeide gasten/wandelaars na hun trektocht laat verwelkomen met een simpel voetbadje, hoe geweldig is dat? Geen werk, niet duur, maar zoals in het voorbeeld, mijn partner spreekt er nog altijd van, over dit “sprekend” gebaar ….
- En wat kost het, om als restaurant proactief aan een mama voor te stellen om de fles voor de huilende baby op te warmen? Een win-win, toch?
Veel is mogelijk, zoals in de voorbeelden, met weinig kost of inspanning. Maar absoluut met een aanzienlijk verschil! Aan jou om (beter vandaag dan morgen) na te denken over deze kernvraag:
Wat kan jij doen in jouw bedrijf, zodat klanten ambassadeur worden en de gratis reclame verspreiden?
Wil je dat ik jou eens vertel over het Omotenashi framework die wij telkens met succes inzetten? Wat het is en hoe je het zou kunnen inzetten voor jouw bedrijf?
Boek dan eenvoudig een (uiteraard gratis) kennismakingsgesprek in, en we bekijken samen hoe het kan helpen in jouw specifieke onderneming. Zonder addertjes en geen verkoopspraatje, want wij gaan natuurlijk ook zelf voor absolute klantvriendelijkheid via ons eigen model. Natuurlijk!