Skip to main content

JE MOET HIER WEG!

John, medecoach bij Pivota, ging na een wandeling iets drinken op een terras.

Nauwelijks zat hij neer of de dame van de zaak kwam zeggen tegen hem en tegen alle mensen die daar al zaten:  “Je moet hier weg!”

Niemand reageerde.

Niemand stond op.

Na korte tijd kwam de dame terug en zei opnieuw: “Je moet hier weg”.

Zelfde reactie van de gasten.

 

Tenslotte kwam ze nogmaals terug en gaf dezelfde boodschap: “Je moet hier weg…”.

Dit keer vertelde ze erbij: “…want er komt hier een grote groep zitten.”

 

Feit: er was gereserveerd door een grote groep, dus wellicht gingen alle plaatsen daarvoor nodig zijn. Wat had die dame van de terras kunnen doen ?

 

Bijvoorbeeld:  “Excuseer, ik ben vergeten om bordjes “gereserveerd” te plaatsen maar we verwachten hier een grote groep. Zouden jullie aub willen verhuizen naar …?” Of: “Jullie mogen gerust hier zitten tot de groep komt die gereserveerd heeft, maar er is nog plaats …”

Kern van de zaak:  We staan te weinig stil bij onze boodschappen: hoe we ze formuleren, hoe ze overkomen (wie schrijft die blijft (!) , dus ook op mail, what’s app, ….).

Zeggen we echt wat we willen zeggen?

Je  kan eenzelfde boodschap brengen op een “appreciatieve ” manier, met een veel positiever resultaat. Een respectvolle formulering zal een respectvoller repliek geven. Sterker nog: dit voorval had de dame zelfs kunnen aangrijpen om een commerciële zet te doen: “Er heeft een groep gereserveerd, dus ga ik jullie moeten vragen om elders ….. maar als compensatie geef ik jullie …”

 

Waardeer altijd je klanten.