Skip to main content

Verbondenheid en Kerst

Verbondenheid, een interne klantgerichtheid.

Waar denk jij aan bij “Kerstmis”?  Welk gevoel roept “Kerstmis” bij jou op?
Ik denk aan cadeautjes en voel de warme verbondenheid met en tussen familieleden en vrienden.

Wij maakten de vertaalslag van deze “Kerst”-dagen naar een onderneming, waar verbondenheid met de medewerkers een heel belangrijk aspect is om een goede dienstverlening te kunnen aanbieden en performant te kunnen werken.

Verbondenheid door dankbaarheid

We gaven een organisatie met een 8-tal medewerkers het idee om hun kerstboom op kantoor ook te versieren met complimentenkaartjes.
Dit zijn kaartjes waarop medewerkers elkaar complimenten geven voor iets wat iemand voor hen het voorbije jaar gedaan heeft: een sterkte die je waardeert bij een collega, iets waar je dankbaar voor bent bij je collega.  Onderaan het kaartje schrijf je je eigen naam en bovenaan aan wie het gericht is.

Er werd wat smalend gereageerd op het voorstel maar uiteindelijk kreeg het voorstel een GO.We maakten leuk versierde kaartjes en gaven iedere medewerker een pakketje van 25 kaartjes.  Extra kaartjes konden bekomen worden.
In het begin werden er maar heel sporadisch kaartjes in de kerstboom gehangen.  Maar na een tiental kaartjes kwam er een exponentiele groei.

Om de spanning wat op te drijven gaven we als instructie dat de kaartjes pas na de feestdagen mochten gelezen worden.  Uiteraard waren er toch enkele nieuwsgierigen die het niet konden laten om in het geniep al even te lezen.

Het nieuwe jaar goed gestart

Op de eerste werkdag van het nieuwe jaar, bij een glaasje cava, mocht iedere medewerker zijn kaartjes uit de boom halen.  Lachende, dankbare gezichten!
Eind januari stelden we de vraag wat er nu veranderd was in de teamdynamiek.  Om het in de woorden van een medewerker te zeggen: “ik kan het niet benoemen maar er is iets dat anders voelt”.

We stelden na een groepsmeeting vast dat er extra waardering was voor elkaar in het team. Dit leidt tot een meer sterke verbondenheid onder elkaar. En dat is iets wat jouw klanten ook aanvoelen als ze met jouw bedrijf in contact komen.

Waarom zou je nog wachten tot een volgende Kerstmis of nieuw jaar om elkaar als medewerker te bekrachtigen? Zeker nu je weet dat dergelijke initiatieven de samenhorigheid in een team versterken!
En waarom dit initiatief niet uitbreiden naar jouw leveranciers en klanten?

Pas je dit al toe bij jouw medewerkers? Deel hieronder ook even welke ideeën leuk zouden kunnen zijn voor iedereen of wat je reeds doet.

Leave a Reply