Skip to main content

Stel, je krijgt een telefoon van een onbekend nummer. De oproeper doet je een heel verhaal, met een nog langere aanloop. Wat gebeurt er?

Je krijgt het op je heupen, je hebt moeite om je te blijven concentreren. Je zucht inwendig en vraagt je af : wanneer komt hij toch terzake ?” En dan komt het, die “pointe”: Eigenlijk is het een klacht : “je hebt niet naar me geluisterd, je hebt geen rekening met mij gehouden, ik heb ook iets te zeggen, …” Bam!

Herkenbaar?

Die persoon heeft gelijk… . Het overkomt ons allemaal. Niet iedereen kan een boodschap compact en to-the-point brengen. Dus het komt altijd en overal neer op de basisregels van communicatie:

  • De emotionele stekels gladstrijken
  • Goed luisteren
  • Doorvragen
  • Checken of wat we begrepen hebben, wel degelijk is wat de ander bedoelde.

Dat we het druk hebben en weinig tijd vinden is een plausibele uitleg, maar we verliezen zoveel meer tijd als we niet of half luisteren en alles opnieuw moeten rechttrekken inclusief  misverstanden.

Toen ik deze cartoon zag, was het een wake-up call om extra gefocust te zijn bij iedere oproep.

Wil je jouw team laten versterken door betere communicatie? Boek een vrijblijvende meeting en we praten er eens over.

Leave a Reply