Skip to main content

Wist je dat er iets bestaat als “small dog syndrome”?

Of : de kleinste honden blaffen het felst en het vaakst.

 

Dat klinkt logisch: kleine honden zien mensen of medehonden, die op hen afkomen als een bedreiging.
De gevraagde oplossing kwam van een trap waarop ze konden klimmen. Doordat ’s mens beste vrienden daarop konden staan of zitten, werden ze rustig.
Bij mensen heet een gelijkaardig syndroom informeel het ‘Napoleon complex’.

 

Laat ons nu eens kijken naar onze ontevreden klanten. Sommigen onder hen schreeuwen moord en brand. In onze ogen, is dat soms totaal onterecht en overdreven.

 

Je leest wel: ‘in onze ogen’:

Als we ons konden verplaatsen in hun situatie zouden we misschien ook de nood hebben dat er naar ons geluisterd wordt? Wellicht omdat we al eens aan de deur geklopt hebben zonder resultaat? Als we onze (voor)oordelen én emoties opzij zetten en écht naar hun probleem luisteren, kunnen we sneller een oplossing vinden, ‘de trap’.

Dan is het voor jou puur observatie dat de klanten iets willen communiceren en hoe ze dat proberen.
Omdat ze uit ervaring geleerd hebben dat zo praten het snelst effect heeft, doen sommigen dat luid, blaffend en grommend. Zeker niet de meest constructieve manier, maar in hun ervaring dé manier!

 

Ondernemers, welke trap reik jij ontevreden klanten aan? Hoe gaan jullie om met die frustraties?