Er was eens een koppel…
Zopas hoorde ik over een pas opgedane klantbeleving.
Een koppel gaat op restaurant. De kelner stelt als aperitief een glas champagne voor. Hij presenteert ook het meergangen-menu van die avond.
Omdat ze allebei niet veel willen eten, kiezen ze à la carte. Ze voelen helaas duidelijk dat de kelner niet zo opgezet is met hun keuze.
Wat blijkt nu na hun etentje? Op de rekening staat 21€ (!) voor een glas champagne.
- Het spreekt vanzelf dat het koppel daar niet terugkeert, ook niet voor een meergangen-menu.
- Het spreekt vanzelf dat het koppel daarover ook vertelt aan vrienden en kennissen.
Hoeveel verdiende het restaurant uiteindelijk op lange termijn door deze actie?
Redenen waarom een klant wegblijft
Weet je, als je champagne bestelt, dat het meer kost dan spuitwater ? Natuurlijk, maar 21€ per glas? Enkel voor de prijs blijft een klant zelden weg… Hoe is het ook weer:
Een slechte ervaring kost 7 x zoveel moeite om teniet te doen!
Zouden we de film kunnen terugdraaien, wat had hier anders gekund? Hoe zou de klantbeleving beter zijn geweest?
Hoe is het in jouw bedrijf gesteld?
Als je de vergelijking maakt met jouw bedrijf, vertellen klanten soms dat je “champagneprijzen” vraagt? Of hoor je toevallig eens dat jij zulke “kelners” of collega’s in dienst hebt? Hopelijk komt het je tijdig aan de oren.
En net daarom zijn mystery visits/calls zo ontzettend leerrijk. Eigenlijk is het de énige manier om te weten te komen wat een klant werkelijk hoort, ziet, voelt, beleeft in jouw bedrijf.
Ons motto: “Geen klanten, geen business” zouden we hier kunnen vertalen in “Slechte klantervaringen, slechte business”.
Doe mee aan mystery visits
Mystery visits zorgen voor een goede, neutrale en niet gedramatiseerde doorlichting van hoe jouw bedrijf met klanten omgaat. Hoe jouw klanten jouw bedrijf beleven. En het is hét middel bij uitstek om verborgen gebreken vast te stellen, op te lossen én veel beter te scoren.
Laat een berichtje na via onze contactpagina en we vertellen je graag eens hoe zo’n visit werkt.