Skip to main content

We kunnen ons laten leiden … in één richting of in een andere, in een positieve of een negatieve spriaal. Welke richting we nemen, daar kiezen we voor. Er is een spreekwoord dat zegt “Je klaagde dat je geen schoenen had, tot je iemand zag zonder voeten”. M.a.w. je kan van alles een olifant maken als het een mug is of je kan je inspannen om alles in proportie zien.  Het is balen dat een klant minder bestelt dan je gehoopt had, maar die bestelt wél !

Vandaar dat we onze aandacht kunnen toespitsen op alles wat er misloopt rondom ons, óf wij kunnen kiezen om te kijken in de richting van wat “appreciative” of “waarderend” is.

Waar je aandacht aan geeft, groeit, dus ook zo met aanwezige sterktes. Als we in een bedrijf komen, worden we altijd heel enthousiast als we constateren hoeveel sterktes er al zijn !

Vandaar dat ik in deze blog graag voorbeelden geef van hoe het ook kan, even goed, neen, zoveel beter !!!

  • Onze bakker belde om te zeggen dat ik één brood van de 5 had laten liggen en wat ermee moest gedaan worden.  (Hij zit in de diepvries tot ik terugkom.)
  • De assistente van mijn tandarts belde om te waarschuwen dat er hinder was in hun straat wegens wegenwerken en dat ik daar moest rekening mee houden, wilde ik mijn auto parkeren.
  • In de plaatselijke supermarkt zijn ze allemaal getraind om systematisch klanten te begroeten, bij het komen aan de kassa én bij het vertrekken. Als je een product zoekt, gaan ze met je mee tot aan de juiste plaats, dit in tegenstelling tot andere supermarkten waar men “dorre” = het west-vlaamse dialectwoord voor “daar”zegt , terwijl ze wijzen in een bepaalde richting…

Ik kan gelukkig nog veel voorbeelden opsommen, hartverwarmend, energie gevend, van mensen die hun job met hart en ziel doen, inclusief de klantvriendelijkheid, de behulpzaamheid. Deze mensen verdienen het evenzeer om ook vermeld te worden.

En jij, welke verhalen ken jij ?  Welke anecdotes vertelt men over jouw bedrijf ?

Dat iemand meeging naar de auto met een zwaar pak?

Dat iemand met de glimlach opnieuw uitlegde hoe een toestel werkt ?

Benieuwd naar jouw ervaringen, als klant of net aan de andere kant.  Laat ze weten, ze zijn het delen waard !

We nemen ze graag mee in ons dagdagelijks werk, waar we gespitst zijn op die zo belangrijke klantenbeleving, waar met kleine dingen het verschil kan gemaakt worden voor klanten zodat ze ambassadeurs voor je bedrijf worden.

Leave a Reply