Hoe kun je een klantgerichte focus hebben?
Onze Waalse collega’s zeggen “Reculer pour mieux sauter”.
De hectiek van alledag maakt dat we veelal 100% operationeel bezig zijn om onze klanten tevreden te stellen en te voldoen aan hun verwachtingen. Waar mogelijk zelfs deze klantenverwachtingen te overtreffen. Dat is klantgericht zijn.
Als je echter 100% van je tijd IN de zaak werkt riskeer je de trends en de evolutie bij de concurrenten uit het oog te verliezen, wat nefast kan zijn op langere termijn voor het overleven van jouw bedrijf.
In en aan je zaak werken om klantgericht te zijn
Tijd dus om af en toe AAN de zaak te werken. “Af en toe” want als we 100% AAN de zaak werken riskeren we de voeling kwijt te raken met wat leeft op de werkvloer en dit kan tot zware mistoestanden leiden op de werkvloer.
En die mistoestanden leiden terug tot afstand tussen jouw bedrijf en je klanten. Het klantgericht zijn lijdt daaronder.
3 Stappen om balans te houden in jouw bedrijf
Zoek voor jou een goede balans en bouw in jouw agenda reflectietijd in. Misschien kunnen we via een beeldspraak het nut en noodzaak duiden:
Als je drie stappen achteruit zet, en hiermee een kleine aanloop hebt, spring je verder dan wanneer je zonder aanloop springt. Probeer het maar eens uit.
Stap 1: Doe ik de juiste dingen?
Stap 2: Doe ik die dingen op de juiste wijze?
Stap 3: En op het juiste moment?
Zodra je de antwoorden hebt maak je jouw actieplan voor de komende periode en je klanten zullen je er dankbaar voor zijn.
Verbeter jouw klantgerichtheid en focus
Als gevolg van deze veelvoorkomende situatie ontwikkelden we speciaal hiervoor een workshop gefocust op klantgerichtheid die jou helpt die klantbeleving te creëren als concurrentieel voordeel, want dat zorgt natuurlijk voor sterke groei. Dit onmisbaar deel van jouw strategie helpt jouw onderneming door de jaren heen groeien en (be)leven.
Lees meer informatie over de Workshop ‘Van klant naar gast, als concurrentieel voordeel’ vind je op deze pagina.