We horen vele verhalen, van hoe werknemers werkethiek aan hun laars vegen. We zien soms hoe ondernemers écht niet goed voor hun team zorgen. Komt daarbij dat wij, als consumenten, in het recente verleden ingezien hebben, dat we met minder zeker even content kunnen zijn ….
Ook toeristische trekpleisters zoals Brugge, constateren dat de grote vloot van vóór 2020 nog steeds niet teruggekomen is. Dus minder omzet, minder inkomsten. Een reden temeer, om -zelfs met té weinig mensen in je zaak- jouw klanten WELKOM te heten.
Wat houdt die ‘WELKOM’ dan in? Wij hebben 6 Sleutelbegrippen voor je:
Weten wat je klant verwacht:
Vragen, vragen, vragen
Elke klant behandelen als een uniek individu:
Mevrouw X kan lijken op mevrouw Y maar daarom ís ze nog niet dezelfde en heeft ze niet dezelfde noden.
Luisteren op actieve wijze:
Als je feedback krijgt en onmiddellijk een defensieve houding aanneemt, kan je onmogelijk luisteren naar wat de klant jou écht wilt zeggen.
Niets dat méér irriteert dan dat je voelt dat men niet naar je luistert, ongeacht de boodschap.
Klare en relevante informatie verstrekken:
Met vakjargon kan je een klant overdonderen maar onmogelijk voor je winnen. Als mensen je niet begrijpen, voelen ze zich niet begrepen, haken ze af of raken ontmoedigd dat je hen niet verder kan helpen.
Open en natuurlijke houding:
Wij mensen hebben een instinct om aan te voelen wanneer we fake behandeld worden of we kunnen voelen dat de persoon tegenover ons niet open staat voor wat ze te zeggen hebben.
Maak het verschil:
Wat jouw zaak uniek maakt, weet je maar al te goed. Maak er gebruik van, zet het volop in. Klanten zien snel als het in jouw zaak beter is dan bij de concurrent.